Alpa – drömlikt fiber
8.5.2019
*i samarbete med Alpa, jag fick en ersättning för inlägget. Produkterna är lånade för fotografering.
När du bor i Finland behöver du pålitliga plagg du kan använda året om i många sammanhang. En varm kofta och en stor halsduk/ sjal är några exempel. Jag kontaktade Alpa förra hösten, när jag läste att de ska börja erbjuda lagningsservice på sina plagg. Jag ville veta mer om det och om dem samt hur de jobbar, så jag hoppade på tåget och åkte för att kolla in deras ställe i Jyväskylä. Resan var väl värd.
Första gången jag bekantade mig med alpackagarn var på 90-talet i Heinola när jag utbildade mig till sömmerska. Med fingertoppskänsla valde jag det till mitt garnarbete, eftersom jag tyckte att det hade DET. Fingertoppskänslan svek inte. Alpacka var underbart att arbeta med, det var som mjuk modellera och kändes så lyxigt mot huden. Alpacka som djur är mycket underbart. Det är bergens milda mjuknosade pudel och jag påstår att denna söthet och mjukhet fortplantar sig i plaggen som ullen är tillverkade av.
Den hållbara och ekologiska alpackan kommer från Andernas höjder.
Alpa beställer sitt material direkt från Peru, eftersom de finska alpackafarmarnas kapacitet inte räcker till deras produktion. ”Vi gjorde tre olika resor till Peru, där vi genomförde 22 olika besök till ullproducenter”. Vi valde de två bästa, som tog hänsyn till principerna för fairtrade och som hade mycket lång erfarenhet av alpacka som material. Dessa producenter hade även vattentäta bevis för sin kvalitet: exempelvis färger utan farliga kemikalier och att garnet helt säkert var rakt igenom alpacka. I valet var det viktigt för oss att leverantörerna hade en öppen och positiv atmosfär hos sig och att de som arbetade i produktionen fritt och ledigt kunde komma fram och prata med oss.” Alpas grundare och VD Heikki Timlin berättar. ”Våra materialleverantörer efterlever Perus regerings regler för minimiråvarupriser samt de regler som är satta för producenterna. I Peru förhåller man sig med respekt mot Alpackan, som är respekterat och viktigt både kulturellt som historiskt. Den mjukt ulliga alpackan är ett bra val även för naturen, dess mjuka tassar förstör inte marken när den betar och den äter inte upp växterna med rötterna.”
Alpacka kan alltså jämföras med våra renar och hålls på samma sätt. Även ullklippningen är en viktig del av djurhållningen och alpacka är alltid mulesingfri. Jag påstår, att dessa leverantörers material är så bra att jag rekommenderar det åt dem som undviker djurfiber av etiska skäl. Det etiska är som det ska när det gäller dessa leverantörer och djuren dödas eller misshandlas inte i processen. Jag är själv av den åsikten att när det kommer till konsumentprodukter vore det bra att fundera kring materialets etiska aspekter ur en annan synvinkel än när det kommer till mat, eftersom det i fiberframställningen är möjligt att behandla djuret bra och smärtfritt. Det handlar alltså om producentens etik, inte endast om fibrerna.
Alpacka är hållbart, andas och konungarnas supermjuka ullfiber.
Plagg gjorda av alpackaull väger lätt, tar mycket liten plats och blir inte nämnvärt skrynkligt. Ett plagg tillverkat av alpackaull känns inte fuktig och klistrar sig inte fast mot huden. Fibret förflyttar fukt två gånger så snabbt som fårull. Svett blir inte fängslat mellan huden och plagget, utan plagget suger i sig det och förflyttar det – på så vis känns plagget alltid torrt och trevligt.
Alpackaullens styrka är dess långa fibrer och dess elasticitet. Tack vare de långa fibrerna noppar det sig inte lika lätt som exempelvis kashmir och andra typer av ullfibrer. Elasticiteten ger plagget flexibilitet och förebygger på så vis att plagget tänjs ut. När man får in dessa två i ett plagg, är slutprodukten ett mycket praktiskt och långlivat kvalitetsplagg. Garnets tjocklek påverkar dock alpackaplaggets livslängd och dess slitstyrka, eftersom plagget slits vid användning, fast du aldrig skulle tvätta det i maskinen. I Alpas utbud finns både tunna och tjockare och tätt stickade plagg. Min egna favorit är den tjockare, eftersom den är stadigare. Båda är ändå så pass tunna och sitter så bra att de utan problem får plats under jackan utan att det blir för tight.
Alpacka är ett relativt okänt och oanvänt textilfiber i Finland, kanske delvis på grund av att alpacka av peruansk normalkvalitet är en råvara som är tre gånger så dyr som finsk fårull. Men alpackans enskilda fibrer är mycket finare än det grovfibriga finska fårets. Alpackans ull är varmt och ett material som andas, som är utmärkt när det är kallt men tack vare att den också andas väl passar den även att använda på sommaren. Baby alpaca som Alpa använder i sina sjalar är inte namnet till trots från alpackaföl, utan det är en benämning för mjukare, finare och mer kvalitativ alpackaull.
Kläder framställda av alpackaull lämpar sig även för vissa ullallergiker (lanolinallergiker), eftersom alpackaull inte innehåller fett, som fårull gör. Alpackafiber, särskilt baby alpaca, är långt och kliar eller irriterar därför inte huden. Bakom ullallergin kan det finnas andra bidragande orsaker, exempelvis atopisk hud, som alpackakläder ändå kan utsätta för svårigheter.
Produktion av stickade plagg med 120-års yrkeskunnande.
Alpa har öppnat upp sin produktion fullt ut. Deras plagg framställs i Litauen hos två familjeföretag som tillsammans har 120-års erfarenhet av stickade plagg och vars fabriker har vunnit priser, tack vare sina innovationer när det kommer till stickade plagg och arbetsmiljö. Plagg som figurstickas kräver yrkeskunnande och en särskild hantering. Dessa yrkesmänniskor har tyvärr inte funnits i Finland på årtionden och Alpa har därför valt Litauen som tillverkningsplats, som rent avståndsmässigt sett är lika nära som vår västliga granne Sverige, alltså ganska nära. Kvalitetsplagget kettlas/ länkas ihop, alltså genom att sammanfoga plaggets olika delar maska-för-maska. Slutresultatet är en vacker och mycket hållbar söm, men kettlingsmaskinen kräver erfarenhet. Processen är därutöver långsam, därför får arbetaren ihop ungefär 20 stycken formstickade sömmar under en arbetsdag. Alpas mössor tillverkas i Finland och sjalarna i Peru.
Spillet, eller produktionsbortfallet måste även det tas i beaktande i produktionen. Produkterna framställs inte för att lagerhållas, utan produktionsantalet räknas noggrant utifrån beställningarna. Kollektionerna hålls tighta, även fast produkterna tillverkas åt såväl män som kvinnor. Trendplagg eller säsongprodukter tillverkas sällan och bara om man i förhand vet att de kommer att sälja slut. Vid formstickning är materialbortfallet och det bortklippta materialet avsevärt mindre än vid konventionell produktion. Materialet återanvänds även i fabriken. Färdiga misslyckade testbitar och prototyper spolas tillbaka på garnnystanen och på så vis blir det nästan inget materialbortfall alls.
Bara handtvätt?
På Alpas sida finns väl utförliga skötsel och rengöringsinstruktioner för alla produkter. Det är värt att lära sig att ta hand om plaggen, för de är värdefulla. I instruktionerna går man igenom fläckborttagning, handtvätt, ångning och noppbildning.
Ett generellt råd jag skulle ge för alla pälsfibrer (ull, alpacka, mohair, kashmir) är att vädra ofta eller att frysa plaggen. Fläckborttagning endast på mindre ytor. Och om du nödvändigtvis måste tvätta i vatten så är handtvätt i ljummet vatten med ett skonsamt hårschampo (eller ylletvättmedel), men aldrig i maskinen. Vattnet trycks ut försiktigt mellan två handdukar (du får inte vrida det torrt) och produkten läggs till rätta i sin rätta form. Torkning plant på handduk. Skydda produkterna från bl.a. mal med naturligt rött cederträ och förvara plaggen vikta eller hängande på breda galgar. Ullbehandlingsmedel bör inte användas på alpackakläder, eftersom det inte finns lanolin i alpackaull, vilket betyder att det inte heller behöver återföras till plagget efter tvätt.
Lagningsservice
Ett av de mest ekologiska sätten att använda mode och textilier är att använda dem så länge som möjligt. Alpas lagningsservice är inte utvecklat för reklamationer (som det blir mycket mycket få av hos Alpa), utan för att upprätthålla skicket på dem. Alpa skickar garn och armbågslappar om kunden ber om det, som du kan laga dina produkter med själv, eller ta med dem till din närmsta skräddare för reparation. På detta sätt behöver inte produkterna postas över hela Finland. Men Alpa lagar ditt favoritplagg åt dig, om du vill att de utför en komplett service av det. Produkterna är kvalitativa och värdefulla och genom att laga dem bevaras andrahandsvärdet om du någon gång skulle vilja sälja dem eller skaffa dig nya.
Kunden kan påverka kollektionerna.
Ett av sätten ansvarsfulla brands kan arbeta på är att kontinuerligt diskutera öppet och (ärligt) med sina kunder. Alpa har en aktiv Facebookgrupp Alpan Sisäpiiri (Alpas Insiders i Sverige, Alpas. anm. ), där de bl.a frågar sina kunder om önskemål och om nya produkters färger och modeller. Den vägen kan man även få hjälp med frågor gällande skötsel, men så, att diskussionen man haft syns för alla i gruppen. Varumärket får på så sätt värdefull information och användarupplevelser från sina produkter och kan utveckla sina produkter snabbare åt det håll som kunderna önskar.
Alpa köper tillbaka använda stickade plagg.
Alpa funderar på att börja med en liknande tjänst under våren som Filippa K redan har haft under ett par år; att köpa tillbaka använda plagg. Jag själv är exalterad över denna tjänst. Alpa erbjuder alltså sig själv att köpa tillbaka sina egna produkter från sina kunder, utför en service på dem och säljer dem som second hand i sin webbutik. Så här kan ni, som endast vill köpa begagnat, få möjlighet att skaffa Alpas produkter på ett säkert och billigare sätt. Produkterna hålls kvar i kretsloppet och de är lönsamma att återinföra där om de av någon anledning inte blir använda. De är ju som värdetextilier.
Summa summarum.
Värden vore ur ett textiltillverkningsperspektiv en mycket bättre plats, om många andra brands skulle ha samma värdegrund som Alpa. Produkterna är tidlösa och kollektionerna byts inte ut varje år. Införskaffandet av fibrerna är både etiskt och ekologiskt och produktionsvillkoren är i ordning. Produkterna är superkvalitativa och hållbara och andrahandsvärdet på dem består fast produkterna används i åratal. Varumärket erbjuder omfattande skötsel och lagningsservice och kunden kan själv påverka kollektionerna och produkter som är under utveckling. Återförsäljningen och inköpandet av begagnat är ett utmärkt serviceplus, som få klädmärken har just nu.
Det enda jag kan komma på att kritisera gällande Alpa är att ullen produceras i Anderna. Det reser alltså till Finland från andra sidan jorden (koldioxidutsläpp). Men det finns en god anledning till detta. När det kommer till helheten, produktens livslängd, kvalitet, produktion, användning och service är det ändå litet i jämförelse med allt det goda, hur Alpa sköter sin business, så jag är helt okay med den saken.
Mitt nästa steg är att dra till Alpas facebookgrupp och föreslå fingerlösa handledsvärmare till sortimentet (det gör inte gott för en medelålders att knappa på datorn och telefonen varje dag) och en lådformad stickad tröja med båtformad halsöppning. Om jag bara skulle få dom i mitt liv, så skulle det vara ganska bra på den stickade tröj-fronten.
Härlig vecka och väntan på sommaren!