Cirkulärt

“Vi är med genom produktens livscykel från produktion till att produkten anses förbrukad.”

Lagningsservice

Vi vet att även det bästa plaggen slits och exempelvis kan fastna i någonting och gå sönder. Det behöver inte betyda att produktens livscykel behöver brytas. Slitage kan minimeras genom att ta hand om och serva plagget på rätt sätt. Vi ger dig gärna råd och hjälper till. Från oss får du alltid lagningsgarn till ditt plagg vid förfrågan.

Vi vill inte att ett endaste plagg ska förbli oanvänt på grund av fel som går att åtgärda. För att försäkra oss om en lång livslängd  och för att spara på jordens resurser erbjuder vi lagningsservice till våra plagg. Lagningsservicen erbjuder vi bland annat armbågslappar  och knappar får påsömnad och besiktining och komplett service av ditt plagg.

Du kan bekanta dig med lagningsservicen här. En längre artikel om lagningsservicen kan du läsa här.

Alpa 2nd hand

Om plagget du köpt från Alpa® inte längre känns som ditt eget, köper vi tillbaka plagget från dig mot presentkort och säljer plagget vidare till nästa ägare. På detta sätt behöver våra stickade kvalitetsplagg inte samla damm i skåp och lådor utan kommer till användning. Beloppet på presentkortet är beroende av plaggets skick och vilken kategori det sorteras in i. Vi har tre olika kategorier och plaggen sorteras olika beroende på dess skick.

Du uppskattar själv kategoriseringen av plagget innan det skickas till oss. Skicket kontrolleras av oss innan plagget tvättas, servas och vid behov lagas. Plagget säljs i vårt showroom i Jyväskylä eller i webbshopen på 2nd hand -avdelningen.

Konceptet har varit populärt: “Många vill få tag på äldre plagg som funnits i sortimentet tidigare, vilket resulterat i en andrahandsmarknad på Facebook. 2nd hand -konceptet har varit ett direkt svar på kundernas önskemål.” säger Alpas grundare Heikki Timlin.

2nd hand -konceptet har länge varit något vi tänkt på och möjliggörs tack vare den långa livslängden hos våra plagg. Vi vill även utmana andra klädproducenter genom att göra rätt: även i framtiden blir det allt mer viktigt att produkterna har en lång livslängd.

Du kan läsa mer om vårt 2nd hand -koncept här.

Alpa Take-Back

Att integrera cirkulär ekonomi i vår verksamhet kommer att spela en allt större roll i framtiden. Vi tar nu emot gamla plagg som kommit till sin vägs ände och gör nya produkter av dem. På detta sätt behöver kunden inte fundera på vilket sätt som är det bästa för att återvinna sitt stickade plagg.

Just nu utformar vi nya sätt att förädla gamla plagg till nya produkter. På detta sätt förlänger våra stickade plagg sin livscykel i någon annan form.

Våra produkter håller utomordentligt bra för ordentlig användning och tidlös design går inte ur modet. Ändå är inget plagg evigt, utan även våra plagg slits och nöts ut efter år av användning.

Vi vill att livscykeln gällande alla våra produkter ska vara så enkel och fungerande som möjligt. Skicka dina uttjänta Alpa-plagg till oss så kan du vara säker på att materialet kommer att göra nytta i någon ny form. Som tack ger vi dig ett presentkort på 100 kr som du kan använda i vår webbutik.

Läs mer om Alpa Take-Back -konceptet här.

Vi möjliggör en lång livscykel för materialet

1. Lagningsservice

"Vi vill inte att ett endaste plagg ska förbli oanvänt på grund av fel som går att åtgärda."

2. Alpa 2nd hand

Om plagget du köpt från Alpa inte längre känns som ditt eget, köper vi tillbaka plagget från dig och säljer det vidare till nästa ägare.

3. Alpa Take-Back

En korrekt återvinning av textilier är mycket viktigt så att materialen kommer tillbaka till kretsloppet och får fortsätta finnas i någon form. När du skickar ett uttjänt plagg till oss lovar vi att det återförs i kretsloppet i form av en ny produkt.

Back to top