KÖPVILLKOR
Allmänna villkor
1. ALLMÄNT
Följande villkor gäller vid försäljning till konsumenter (”kunden”, ”du”, ”din”, ”ditt”) av varor och tjänster på https://alpaknitwear.se (hädanefter ”hemsidan”) som erbjuds av AlpaFinlandia Oy, Tervalankatu 10, 40500 Jyväskylä, organisationsnummer FI24723000 (hädanefter ”Alpa”, ”vi” och ”vår”). Våra köpevillkor utgör hela avtalet mellan parterna (kund & Alpa). Ingen ändring av dessa köpevillkor är giltig, såvida ändringen inte är skriftlig och har undertecknats av berörda parter.
Genom att göra en beställning på hemsidan eller acceptera leverans av en av våra produkter accepterar du dessa köpevillkor. AlpaFinlandia Oy säljer produkter till privatpersoner över 18 år i Finland och Sverige. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, leveransavgifter och villkor samt för felaktiga lagersaldon.
Våra kontaktuppgifter:
E-post: info@alpaknitwear.se
Telefon: 0704411690 (vardagar mellan 9-15.)
Adress: AlpaFinlandia Oy
Tervalankatu 10,
40500 Jyväskylä
Finland
2. BESTÄLLNING, PRIS OCH BETALNING
Alla priser på hemsidan är angivna i SEK och inklusive moms. En fraktavgift kan tillkomma men redovisas innan slutförande av beställningen. En beställning görs enkelt och säkert på vår hemsida och blir bindande när sista steget i kassan (betalning) har genomförts. Kort efter att din beställning har genomförts mottar du en orderbekräftelse via mejl, som utgör kvitto för köpet.
Du betalar enkelt och tryggt hos oss med Klarnas betalningsalternativ (Faktura, delbetalning eller kortbetalning) eller direktbetalning via Swish. Vid betalning med Klarna (Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, organisationsnummer 556737-0431) kan en kreditprövning vara nödvändig. Kreditprövningen utförs av Klarna vid val av del- eller fakturabetalning, och i samband med detta kan du behöva upplysa ditt personnummer. Klarna erbjuder flera olika betalningsmetoder och dessa presenteras i kassan tillsammans med de eventuella villkor som gör sig gällande. Villkoren för Klarnas betalningsmetoder går även att läsa här. I tillägg till detta kan du läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.
3. LEVERANS
Beställningar gjorda på hemsidan kan endast levereras till adresser i Sverige. Leveransen utförs av PostNord och Bring. Beställningar kan levereras med både standardleverans, hemleverans och expressleverans. Leveranskostnad kan tillkomma, vilken presenteras innan beställningen genomförs i kassan. Vid köp över 800 SEK tillkommer ingen fraktkostnad när du väljer Bring standardfrakt.
När beställningen skickas från vårt lager får du ett mejl med spårningsinformation. Vår normala leveranstid är 1–4 vardagar. Leveransen av beställningen ska ske utan onödiga förseningar om annat inte uttryckligen avtalats. Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom vår kontroll kan Alpa inte anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.
Vi ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om du kan se synliga transportskador på emballage eller produkt vid leveranstillfället, eller om leveransen inte överensstämmer med informationen som står i din orderbekräftelse, ombeds du att meddela oss detta per mejl så snabbt som möjligt. Vid sådan händelse undersöker vi situationen närmare och vid felaktig leverans ser vi till att skicka rätt produkt eller återbetala beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och/eller leveranskostnad för ny vara betalas inte av kunden vid fall av felaktig eller trasig leverans.
4. ÅNGERRÄTT, RETUR & BYTE
Vi erbjuder 30 dagars ångerrätt vid köp på hemsidan. Ångerrättsperioden börjar räknas från den dag du fysiskt har tagit emot din beställning. Vid uppdelad leverans gäller din ångerrätt från den dagen du har tagit emot den sista delen av din beställning. Om du ångrar ditt köp kan du inom ångerrättsperioden antingen skicka beställningen i retur eller meddela oss skriftligt att du vill utnyttja ångerrätten.
För att nyttja din ångerrätt kan du skicka tillbaka din order med den medföljande returetiketten och en ifylld retursedel. Skulle du av någon anledning inte ha tillgång till retursedeln kan du skriva ut en ångerblankett och bifoga den med din retur.
Returetiketter för frakt medföljer beställningar som levererats med Postnord MyPack Collect till ombud eller paketautomat. För beställningar som levererats med Postnord hemleverans behöver du som kund kontakta Alpas kundtjänst och be om en returetikett. Returetiketten skickas i sådana fall som en PDF-fil via mail, som du kan skriva ut och använda på din returförsändelse.
Returadress:
AlpaFinlandia Oy,
Tervalankatu 10,
40500 Jyväskylä,
Finland
För att en retur ska vara giltig och återbetalas ska produkten vara i nyskick och i originalförpackning. Produkter som returneras med doft av parfym, slitage, missfärgning, etc. återbetalas inte.
Glöm inte att skjuta upp förfallodatumet på din faktura, om du har valt faktura som betalningsmetod. Alpa® står inte för förseningsavgifter som följd av förfallen faktura.
Ångerrätten gäller inte produkter som personanpassats. Exempelvis nya plagg som beställs med förstärkning av ärmslut, armbågslappar eller andra modifikationer av plagget.
Alla produkter omfattas av återbetalningsgarantin. Om du returnerar hela, eller delar av en order vari du har fått en ”på köpet”-produkt, kommer du vid behållande av ”på köpet”-produkten inte bli återbetalad för värdet av den behållna produkten, eftersom din order då inte längre lever upp till kriterierna för att mottaga produkten. Skickar du däremot tillbaka hela ordern inklusive ”på köpet”-produkten, blir du återbetalad för hela ordern.
Återbetalningen av godkända returer sker via samma betalningsmetod som användes vid betalning av köpet, om inget annat avtalats specifikt. Om du har ångrat hela din beställning återbetalar vi, utöver produkternas värde, även fraktkostnaden motsvarande den billigaste tillgängliga fraktmetoden vid beställningstidpunkten. Om du har valt en annan fraktmetod än den billigaste som erbjöds återbetalas inte mellanskillnaden.
Om en leverans inte hämtas ut kommer den att returneras till oss automatiskt. Vid en automatisk retur återbetalas kunden för hela beställningen, exklusive leveranskostnaden.
Om du önskar att byta din vara till en annan, har du möjlighet att göra det senast 30 dagar efter att du mottog din order. För att gör ett byte ska du kryssa i ”byte” och specificera vilken produkt du vill byta till på den returblankett som medföljer i din order. Glöm inte att pausa, betala eller skjuta upp din faktura om du har valt klarnas faktura-alternativ som betalning, om du väljer att utnyttja din bytesrätt. Vi står för frakten vid ditt första byte, sedan tillkommer en avgift på 49kr /byte.
5. REKLAMATIONSRÄTT
När du handlar på https://alpaknitwear.se har du 3 års reklamationsrätt. Om du vill reklamera en vara ber vi dig att kontakta vår kundservice via e-post (info@alpaknitwear.se) och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Vid en godkänd reklamation kan du antingen få varan reparerad eller ersatt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på den specifika situationen. För att en reklamation ska godkännas behöver den vara berättigad och felet får inte ha uppstått till följd av felaktig användning eller annan skadlig behandling. Du ska reklamera inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäcktes är reklamationen alltid gjord inom rimlig tid.
Vid en godkänd reklamation kan du behöva returnera den reklamerade varan. I sådant fall kommer vi att skicka en returetikett till dig som du kan använda för att skicka returen. Vid användning av returetiketten står Alpa för returkostnaden.
6. INTEGRITET OCH ANVÄNDNING AV KUNDINFORMATION
Vi värnar om din integritet vid behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa vår fullständiga personuppgiftspolicy här.
7. ÄNDRINGAR I VILLKOR
Vi kan ändra köpevillkoren utan förvarning. Eventuella ändringar gäller för alla beställningar som görs efter ändringen av våra köpevillkor.
8. TVISTLÖSNING
Om en tvist skulle uppstå mellan dig och oss, och denna mot förmodan inte kan lösas, prövas den vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. Om du vill upprätta ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan du kontakta dem på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Vid eventuell tvist som prövas av ARN följer vi nämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar här.