Exceptionella plagg, till exceptionella priser
Spara 15-25 % på våra mest ikoniska plagg.
Dam | Herr | Accessoarer

Hållbarhet

Mot en mer transparent klädproduktion

Hållbarhet har varit kärnan i Alpas verksamhet sedan företaget grundades. Alpas viktigaste värderingar har alltid varit: estetik, ekologi och etik. Dessa värden styr allt från design till produktion, från marknadsföring till försäljning. Vi identifierar även kontinuerligt områden i vår verksamhet där vi fortfarande kan utvecklas. Vi är alltid öppna och ärliga även gällande dessa områden. Vårt mål är inte att vara ett lyxmärke tillgängligt för ett fåtal, utan att erbjuda ett vettigt alternativ till fast fashion.

Våra produkter är långlivade, och vi vill säkerställa att våra stickade plagg används så länge som möjligt. Därför har vi utvecklat tjänster som bidrar till att förlängda produkternas livslängd. Via vår 2nd hand-tjänst köper vi tillbaka våra kunders gamla Alpa-plagg i utbyte mot ett presentkort. Plaggen tvättas, granskas och repareras vid behov innan de säljs vidare i vår webbshop. Alpa Lagningsservice erbjuder ett enkelt sätt att reparera välanvända eller slitna stickade plagg. När plagget till slut når slutet av sin livscykel kan det återvinnas genom Alpa Take-Back-tjänsten.

Den alpackaull vi använder kommer från Peru, och att säkerställa djurens etiska behandling är en utmaning. Många producenter är mycket små och kan därför inte själva uppfylla Alpas behov, vilket gör en grossist till vår enda möjliga partner. Alpa har en ömsesidig respekt och ett förtroende med garnleverantören, byggt på långvarigt samarbete. Trots detta är att säkerställa hållbarheten och etiken i Perus garnproduktion enligt sociala ansvarsnormer ett viktigt nästa steg mot ännu mer ansvarsfull produktion.

Alpas design och produktionskoordinering, marknadsföring, ledning och kundtjänst sköts från Finland. Vi använder 100 % certifierad förnybar el i vår verksamhet. All produktion, utom våra mössor, halsdukar och borstar, sker i Litauen. Kriterierna i valet av produktionsanläggningar har varit hög kvalitet, stark yrkeskompetens, personalens välbefinnande och god kommunikation. Litauen är ett låg-risk-produktionsland, vilket innebär att lagarna skyddar arbetstagarnas rättigheter. Vi vill upprätthålla långsiktiga samarbeten som bygger på ömsesidigt förtroende och direkt kommunikation mellan parterna.

Läs mer om produktionen här

Hållbara material

Vi använder de bästa naturmaterialen i våra produkter: alpackaull, silke och lin!

Hållbar produktion

Alpas stickade plagg produceras ansvarsfullt i Norra Europa. De anställdas välbefinnande och en trygg arbetsmiljö är hjärtefrågor för oss.

Hållbar design

Vi designar våra produkter för att hålla över tid och för att tåla användning. Vi väljer noggrant de garnkvaliteter och material som passar bäst för att säkerställa hållbarheten i varje enskild produkt.

Alpa Take-Back, 2nd hand och Lagningsservice

Vi reparerar, fixar till och säljer våra produkter vidare genom Alpas 2nd hand-tjänst.

Kvalitativa naturmaterial

Alpackaull är huvudmaterialet i våra stickade plagg. Alpackor är skonsammare mot sin miljö än får och getter; de äter inte upp växter med rötterna, vilket gör att växterna kan fortsätta växa efter betning. Dessutom är alpackaull alltid fri från mulesing.

“Ansvarsfullt tillverkad och designad för att hålla. Vi vill erbjuda ett riktigt alternativ till fast-fashion.”

Vi använder endast de allra finaste och mest kvalitativa naturmaterialen i våra produkter. Ullen från alpackor som lever på tusentals meters höjd i Andernas berg är en av världens mest fantastiska naturfibrer, vilket är anledningen till att alpackaull är vårt huvudmaterial. Om du ogillar att frysa har vi glada nyheter för dig: alpacka anses vara en av de varmaste ulltyperna. Fibrernas små luftfickor ger alpackaullen en mycket hög värmeisoleringsförmåga. Med tiden bildas också en mjuk, matt yta på plaggen som bidrar till extra värme.

Alpackafibern är slät och saknar de fjälliknande strukturer som är typiska för andra ulltyper, vilket ger den en mjuk, glansig känsla. Denna släta fiber stöter också bort smuts effektivt, vilket gör att våra högkvalitativa plagg sällan behöver tvättas – oftast räcker vädring. En annan fördel med alpackaull är att den inte innehåller lanolin, vilket gör den lättare att rengöra än fårull och innebär att starka kemikalier inte behövs vid tvätt. Alpackaull är därför också lämplig för personer med ullallergi.

Alpackafibrerna är mycket långa – ibland upp till tio centimeter! Den långa fibern är en av anledningarna till att stickade plagg av alpackaull håller sig fria från noppor.

Alpackaull transporterar fukt betydligt mer effektivt än andra ullfibrer. Den känns torr och behaglig även under fysisk aktivitet eller i varmt väder. Trots att alpackaull är ett mycket varmt material, gör dess andningsförmåga att den inte känns för varm – du kommer alltid att känna dig bekväm.

Känslan av alpackaullen är nästan magisk och svår att beskriva med ord – den måste upplevas. 

Känslan av alpackaullen är nästan magisk och svår att beskriva med ord – den måste upplevas. 

Alpackaull – info

Ett hållbart alternativ

Vi använder naturmaterial i våra produkter, oftast 100 % alpackaull. Ju färre olika material som används i ett plagg, desto enklare är det att återanvända och återvinna. Därför innehåller våra stickade plagg varken elastan eller akryl, vilka försvårar återvinningen. Alpacka tål även noggrann granskning tack vare sin hållbarhet och värmeisolerande förmåga. Eftersom alpackaull ofta bara behöver vädras och borstas för att hållas ren, är den klimatpåverkan som uppstår vid tvätt minimal. Produkter av alpackaull har därför en lång livslängd.

Alpackor som föds upp i Peru lever ofta halvvilda och klipps en gång om året. I Peru behandlas alpackor med respekt – de är kulturellt och historiskt betydelsefulla och dessutom värdefulla djur. Under Inkariket var alpackaull reserverad för härskare och kungligheter, vilket inte är förvånande med tanke på att den sällsynta alpackaullen är mycket mjukare och slätare än fårull.

Alpackor finns bara i en begränsad mängd i världen; uppskattningsvis runt 6 miljoner, medan det exempelvis finns över 450 miljoner kashmirgetter. Våra produktionspartier är små, eftersom alpacka, trots sina utmärkta egenskaper, är ett mycket sällsynt material med varierande tillgång.

Alpackor är skonsammare mot miljön än får och getter – de har mjuka trampdynor som skyddar den känsliga marken från erosion. Dessutom äter alpackor inte växter med rötterna, vilket gör att växterna kan fortsätta växa efter att de betats. Studier har också visat att kameldjur, som alpackor tillhör, äter mindre i förhållande till idisslare som får. Därmed har alpackor ännu lägre metanutsläpp än får.

Alpackans ull

Alpackaullens ursprung

Alpackaull måste köpas från ansvarsfulla och kompetenta leverantörer. Klippning är en viktig och nödvändig del av skötseln av alpackor, eftersom deras tjocka päls blir för varm under sommaren. De flesta djur är lugna under klippningen. Alpackaull är alltid fri från mulesing. Sedan 2012 har vi samarbetat med en peruansk garnleverantör som är specialiserad på alpackaull och har god kännedom om de bästa och mest ansvarsfulla metoderna för alpackauppfödning. Vår leverantör har en egen alpackafarm, som står för en liten del av all den ull de använder. Majoriteten av ullen kommer från lokala småproducenter och medelstora uppfödare som har egna alpackaflockar. All alpackaull vi använder kommer från dessa lokala producenter.

Spårningen av alpackaullens ursprung har tagit stora steg framåt i Peru. Vår garnleverantör har lanserat en tjänst som gör det möjligt för oss att spåra ullens ursprung. Med hjälp av tjänsten vet vi vilken region i Peru ullen kommer ifrån, och i vissa fall kan den till och med spåras tillbaka till enskilda uppfödare. Eftersom alpackauppfödarna i Peru ofta är små verksamheter i Andernas bergsområden har det tidigare varit svårt att spåra producenterna. Vår leverantör fortsätter detta viktiga spårningsarbete.

Vår garnleverantör köper en del av alpackaullen via mellanhänder och en del direkt från uppfödarna. Cirka 80-85 % av Perus alpackaull kommer från små uppfödare med ungefär 100-150 alpackor. Dessa små uppfödare behöver hjälp av mellanhänder för att sälja sin ull, då de är spridda över stora områden i Anderna. Vissa små uppfödare bildar säljgrupper och erbjuder på det sättet ull direkt till vår leverantörs köpare. I dessa fall är det inte möjligt att spåra ullen till enskilda uppfödare. Förutom mellanhänder och uppfödargemenskaper köper vår leverantör också ull direkt från större producenter, vilket stödjer deras verksamhet utan onödiga mellanhänder.

När man använder material av animaliskt ursprung uppkommer frågor om djurens etiska behandling. Vi har en ömsesidig respekt och ett förtroende med vår garnleverantör, byggt på ett långvarigt samarbete. Trots detta är det viktigt att säkerställa ansvarsfullheten och etiken inom alpackauppfödningen i Peru, som ett nästa steg mot mer hållbar produktion. Den ideella organisationen Textile Exchange arbetar för närvarande med att utveckla Responsible Alpaca Standard (RAS), som syftar till att skydda alpackornas välmående och säkerställa att ullen kommer från ansvarsfulla källor. Vår garnleverantör är involverad i att stödja utvecklingen av denna standard. Det kan dock ta flera år innan standarden är fullt implementerad. Vi vill vara transparenta i detta och kommer att informera mer när processen framskrider.

Produktionen – Ansvarsfullt och högkvalitativt yrkeskunnande.

Produktionsländer

Alpas produktion är ansvarsfull och av hög kvalitet. Vi tillverkar våra stickade plagg i Litauen, ett lågriskland när det gäller produktion. Vid valet av samarbetspartners är det särskilt viktigt för oss att säkerställa medarbetarnas rätt att organisera sig, rättvisa löner, lagstadgade arbetstider och en säker arbetsmiljö.

Mössorna stickas i Finland och halsdukarna vävs i Peru.

Ullen & garnet

Alpackan är ett mycket viktigt och respekterat nationaldjur i Peru. Djuren tas väl om hand, delvis eftersom alpackor förökar sig långsamt och endast föder en unge åt gången.

Den alpackaull vi använder kommer från en peruansk leverantör som vi har samarbetat med sedan 2012, från och med när Alpa grundades.

Minskandet av svinn

Alpas plagg formstickas alltid när det är möjligt. Det resulterar i att minimalt med material klipps bort från de färdiga produkterna.

Misslyckade prototyper repas upp och lindas tillbaka på trådspolarna. Defekta produkter som klassas som andrasortering hamnar inte i papperskorgen och bränns inte utan säljs till ett lägre pris i vår webbutik.

Mer information om produktionen och våra partners

Alpas stickade plagg tillverkas i Litauen, där vi samarbetar med två olika fabriker. Vi hittade vår första stickfabrik i Litauen år 2016, som uppfyllde våra höga kriterier för kvalitet och ansvarstagande. År 2019, i takt med att produktionen ökade, behövde vi en andra partner i Litauen för att möta efterfrågan. En av dessa produktionsanläggningar är certifierad enligt ISO 9001, ISO 14001 och EMAS-standarderna.

Vid val av samarbetspartners lägger vi stor vikt vid yrkesskicklighet, personalens välmående och smidig kommunikation. Andra viktiga faktorer är rätten till facklig organisering, rättvisa löner, lagstadgade arbetstider och säker arbetsmiljö. Vi strävar efter långsiktiga partnerskap som bygger på starkt ömsesidigt förtroende och öppen kommunikation.

Du kan läsa mer om vår produktion här.

Vi besöker våra produktionsanläggningar regelbundet. Vi inser dock att detta inte ensamt garanterar goda arbetsförhållanden. Därför betonar vi vikten av långsiktiga kundrelationer samt öppenhet och förtroende från båda parter. Vi har direkt kontakt med fabrikerna varje vecka, vilket möjliggör effektiv övervakning och kontroll av ansvarsfullheten i produktionen.

Våra mössor tillverkas av en finsk leverantör. Vårt utbud av halsdukar och filtar produceras i Peru. Marseilletvålen tillverkas i Frankrike, och våra klädborstar kommer från Tyskland.

Engagemang

Vi är engagerade i att säkerställa att alla våra leverantörer och partners betalar en lön som går att leva på till sina anställda. Om vi upptäcker att en leverantör eller partner inte gör detta, vidtar vi omedelbara åtgärder. Vårt första mål är att påverka och utveckla deras verksamhet. Om detta inte är möjligt, måste vi söka en ny leverantör eller partner. En lön som går att leva på är ofta högre än det lagstadgade minimilönen i landet. Denna lön ska täcka nödvändiga kostnader för anställda och deras familjer, såsom boende, mat och kollektivtrafik.

Vi har inlett en process för att undersöka om våra partners i riskländer betalar sina anställda en lön som går att leva på. Detta gäller främst våra partners i Peru. Processen är fortfarande pågående och kan bli lång. Vårt mål var att säkerställa detta enligt sociala ansvarsstandarder under 2022, men processen kan ta längre tid än förväntat. Vi har heller ingen tidigare erfarenhet av en sådan undersökning, och kostnaderna är betydande – särskilt för ett litet finländskt textilföretag. Därför kan vi behöva söka finansiering för detta arbete. Vi är dock fast beslutna att senast 2025 ha genomfört en fullständig undersökning om våra partners löneutbetalningar, om målet för 2022 visar sig orealistiskt.

Vi har varit i kontakt med bland annat frivilligorganisationer för att få vägledning och stöd i vårt undersökningsarbete, och vi följer deras rekommendationer när vi väljer de mest pålitliga metoderna för att fastställa lönebetalningar.

Silket i våra produkter kommer från en underleverantör i Kina. Vi förbinder oss till att inte använda råvaror som kommer från den autonoma regionen Xinjiang i våra produkter. Alpa accepterar inte tvångsarbete i sin produktionskedja.

Våra produkter packas i 100 % återvinningsbara och återanvändbara förpackningar, som även kan användas för eventuella byten och returer.

Nej till fast-fashion

“Jag simmar motströms genom att designa klassiska och tidlösa plagg. Det betyder ändå inte att jag inte följer trender.

Jag inleder alltid designprocessen för en ny produkt med en trendanalys för att undvika att skapa element som snabbt blir omoderna – på så sätt kan plagget hålla över flera cykler.

Som Alpas designer får jag skapa högkvalitativa och etiskt producerade kläder som är i linje med mina egna värderingar.

Jag uppskattar den tid jag kan lägga på att ta fram produkter med en genuin själ och berättelse som kommer direkt från designerns penna, där varje detalj och form är genomtänkt.”

Designer Ainomaria Haataja

 

Skapad för att hålla

Vi använder lyxiga material och designar våra produkter för att hålla från år till år.

Vi lanserar inga egentliga kollektioner, utan släpper medvetet en eller några plagg åt gången. Produkterna designas med noggrannhet, så att varje plagg ska kunna finnas i sortimentet i flera år.

Lagningsservice

Vi vet att även det bästa plagget slits med tiden eller kan gå sönder om det fastnar i något. Detta behöver dock inte betyda slutet på plaggets livscykel. Slitage kan förebyggas genom att vårda och sköta plagget på rätt sätt. Vi ger gärna råd om detta och tillhandahåller även lagningsgarn för plagg som köpts hos oss.

För att säkerställa en lång livslängd för våra plagg och för att spara på miljön erbjuder vi en Lagningsservice. Vår lagningsservice kan utföra tjänster såsom att sy fast armbågslappar och knappar samt genomföra en  besiktning och komplett underhåll av plagget. Lagningsservicen är baserad i Jyväskylä i Finland.

Vår lagningsservice syr inte om, förkortar eller syr och gör inte heller några andra ändringar på plagget. För skräddarservice rekommenderar vi att du vänder dig till närmsta skräddare.

Du kan läsa en längre artikel om vår lagningsservice här.

Bekanta dig med vår lagningsservice

Alpa 2nd hand

Om ett plagg du köpt från oss inte längre känns rätt för dig, köper vi tillbaka det mot ett presentkort och säljer det vidare. På så sätt blir våra högkvalitativa stickade plagg inte kvar oanvända i garderoben utan får nytt liv hos någon annan. Presentkortets värde beror på produktens skick, som delas in i två klassificeringar.

Gör en egen bedömning av plaggets skick innan du skickar det till oss. Vi bedömmer, tvättar, granskar och vid behov reparerar plagget. Därefter läggs det ut till försäljning i vår webbshop.

Konceptet har varit mycket efterfrågat. “Många frågar ofta efter produkter som inte längre finns i sortimentet, och det har funnits efterfrågan på en egen Facebook-loppis. 2nd hand-tjänsten är därför utvecklad för att möta kundernas önskemål”, berättar Alpas grundare Heikki Timlin.

Idén om en 2nd hand-tjänst har funnits hos oss länge, och den långa livslängden på våra produkter gör detta möjligt. Med konceptet vill vi också utmana andra klädföretag att värna om en god sak: längre produktlivscykler kommer att bli allt viktigare i framtiden.

Till 2nd hand

Alpa Take-Back

Cirkulär ekonomi och att integrera den i verksamheten kommer att spela en allt större roll i framtiden. Vi tar nu emot gamla Alpa-plagg från våra kunder som har nått slutet av sin livscykel och ser till att materialet återvinns på rätt sätt. På så sätt behöver kunden inte fundera över hur man bäst återvinner plagget.

Vi planerar just nu sätt att återanvända materialet från utslitna plagg för att skapa nya produkter, så att våra plagg kan leva vidare i en annan form.

Våra produkter tål även hårt slitage, och den tidlösa designen blir aldrig omodern. Men inget plagg är evigt, och även våra stickade plagg kan efter många års användning slitas ut.

Vi vill göra varje steg i våra tröjors livscykel så enkel och smidig som möjligt för våra kunder. Skicka din utslitna tröja till oss så kan du vara säker på att materialet kommer till nytta. Som tack erbjuder vi ett presentkort på 100 kr till vår webbshop.

Om du vill skicka ditt plagg till oss, gör så här:

Har du använt ditt Alpa-plagg så att det inte längre går att reparera? Våra plagg tål mycket väl hårt slitage och håller sig snygga länge. Men inget är evigt, och även våra tröjor kan slitas ut efter många års användning.

Vi vill göra varje steg i våra tröjors livscykel så enkel och smidig som möjligt för våra kunder. Skicka din utslitna tröja till oss så kan du vara säker på att materialet kommer till nytta. Som tack erbjuder vi ett presentkort på 100 kr till vår webbshop.

Vi tar endast emot tvättade plagg. Utslitna tröjor kan tvättas i tvättmaskin, och krympning är inte ett problem när du skickar det till Alpa Take-Back.

  1. Kontakta oss via info (at) alpaknitwear.se. Skriv “Slutanvänd produkt” i ämnesraden.
    • I mailet skriver du namn samt adress och mobiltelefonnummer.
  2. Vi mailar dig en frakt-avi att fästa på försändelsen. Vi står för frakten.
  3. Packa plagget och bifoga en lapp med följande uppgifter:
    • Nam
    • Mailadress
    • Texten “Slutanvänd produkt”.
  4. När produkten kommer till oss kontaktar dig via mail angående presentkortet på 100 kr till vår webbutik.