Mitt nya plagg känns strävt och kliar, vad kan jag göra?

Maskinstickade plagg kan initialt kännas lite stela jämfört med handstickade plagg.

Stickningen görs tät för att ge plagget lång livslängd. I nya plagg finns det spänningar och vridningar från tillverkningen, men plagget blir märkbart mjukare med användning, vilket gör det mer bekvämt att bära.

Du kan påskynda mjukningsprocessen genom att borsta eller ånga insidan av plagget, eller genom att försiktigt tvätta det för hand i svalt vatten. Dessa metoder hjälper ofta även om plagget kliar. Alpackaull, särskilt Baby Alpacka och Premium Baby Alpacka, är i regel mycket lämpliga även för den med känslig hud.

Tänjs alpackaullplagg ut vid användning?

Uttänjningen är minimal. Om stickningen trots allt ändå känns lite åtstramande någonstans anpassar den sig efter användaren efter ett tag.

Kom ihåg att se till att det finns gott om utrymme, särskilt i armhålorna och övre delen av ärmarna. Detta gör plagget bekvämt att bära och förhindrar att stickningen slits, får hål för tidigt eller börjar tova sig.

Vilken storlek passar mig?

Vi rekommenderar i första hand att du väljer den storlek som du normalt använder. För att underlätta storleksvalet kan du läsa produkttexten och mått-tabellen som finns på produktsidan. Tänk på att eftersom våra stickade plagg är tillverkade av naturfiber kan små variationer i måtten förekomma.

Du kan även använda den smarta storlekshjälpen Fitle, som uppskattar dina kroppsmått baserat på den information du ger. Om du känner till dina exakta mått kan du få en noggrann storleksrekommendation genom att jämföra dem med den produktanpassade måttabellen i Fitle. Du hittar Fitle-storlekshjälpen på produktsidan under måttbandsikonen.

Vår kundtjänst hjälper dig gärna att välja rätt storlek utifrån dina önskemål. Kontakta oss på info@alpaknitwear.se och ge oss information om din längd och dina mått.

Hur står sig Alpackaplagg mot noppor?

Noppbildning är en naturlig egenskap hos alla ulltyper, men alpackaull är känd för att noppa sig mindre och långsammare än många andra fibrer. Eventuella noppor är dessutom enkla och snabba att ta bort med en klädborste. Du hittar mer information om hur du sköter dina stickade plagg här.

Noppor kan uppstå när stickade plagg utsätts för friktion. De är i princip damm, fett eller annan smuts samt fibrer från både plagget och andra textilier som hakar i varandra på grund av friktion. Noppor kan exempelvis bildas på grund av väskor, smycken eller ytterkläder. Med tiden kan noppor även bildas på områden som naturligt utsätts för mer slitage, såsom armhålor eller ärmar.

Alpackafibern är mycket lång, vilket innebär att färre enskilda fibrer reser sig från ytan på plagget. Därför bildas noppor inte lika lätt som på material med kortare fibrer.

Dessutom är ytan på alpackafibrerna extra slät, vilket gör att fibrerna inte fastnar i varandra så lätt. Därför ser en väl använd och mjuk alpackatröja fortfarande bra ut, och får få eller inga noppor.

Ju tätare ett plagg är stickat, desto bättre motstår det noppbildning.

Svarta och andra mörka färger är något mer benägna att noppa sig på grund av längre färgningsprocesser. Du kan dock hålla ditt plagg snyggt genom att försiktigt vårda ytan med en klädborste eller använda en noppborttagare.

Om du vill underhålla din tröja så sällan som möjligt, välj tätstickade plagg och ljusa färger.

Kan man reservera en bytesvara?

Tyvärr kan vi inte reservera varor. Vi hanterar byten och returer i den ordning de anländer, vanligtvis inom cirka 10 arbetsdagar. Om bytesvaran inte längre finns i lager när returen anländer, kontaktar vi kunden via e-post.

Om du vill kan du göra en ny beställning av den önskade produkten och returnera den mottagna varan som vanligt.

Kan jag få lagningsgarn från er?

Ja, om garnet finns tillgängligt.

Skicka ett mail till oss på info@alpaknitwear.se med information om vilket reparationsgarn du önskar. Ange produktens namn, färg och dina kontaktuppgifter i meddelandet. Vi skickar garnet kostnadsfritt med brev.

Vilken lagning ska jag välja till mitt plagg?

Om du är osäker på vilken lagning du bör välja, kontakta oss på info@alpaknitwear.se och bifoga ett par bilder på plagget som ska lagas. Vi återkommer sedan med svar om vilken lagning du bör välja samt uppskattat pris för lagningen.

Hur använder jag presentkort eller rabattkod i webbshoppen?

När produkten är i varukorgen, skriv in presentkortskoden eller rabattkoden i fältet för rabattkod, klicka därefter på knappen “Använd rabattkod”. Presentkorten behöver inte användas i sin helhet utan kan användas delvis. Var uppmärksam på presentkortets giltighetstid så att du utnyttjar hela presentkortets värde i tid.

Jag har tappat en knapp, kan jag få en ny?

Självklart, om knappen i fråga fortfarande finns i lager hos oss! Kontakta oss på info@alpaknitwear.se och uppge ditt namn, adress samt namnet och färgen på plagget du önskar att få en ny knapp till. Du kan även bifoga en bild på plagget om du är osäker på vad plagget och färgen heter. Vi skickar knappen kostnadsfritt med brev.

Varför fungerar inte min presentkortskod?

Vänligen kontrollera att du har skrivit in presentkortskoden som ett sammanhängande ord, utan mellanslag. Exempel: presentkort22XX.

Om koden fortfarande inte fungerar, vänligen kontakta oss på info@alpaknitwear.se