Köpvillkor

LEVERANSTID

Lagerprodukter skickas direkt, du har produkten inom 1-4 arbetsdagar!

LEVERANSSÄTT

Vid beställningar för över 2250 kr erbjuder vi gratis frakt i Sverige. För beställningar under 2250 kr är leveransavgiften 49 kr.
Leveransen sker till närmaste PostNord- uthämtningsställe eller till PostNords paketautomat. Leveranstider för varor i lager är vanligtvis 1-4 vardagar.

Om det gäller en förbeställning eller efterleverans kommer produkten att levereras så snart den kommer till oss. Beräknad leverans och uppskattad leveranstid uppdateras här:

Leveranstider

OBS! Vi skickar alla artiklar med samma leverans. Om du har beställt flera produkter med olika leveranstider och du vill ha en produkt tidigare, gör en separat order. I undantagsfall kontakta kundservice på info@alpaknitwear.se. 

100% NÖJDHETSGARANTI

Vi på Alpa vill att du är 100% nöjd med ditt köp, och erbjuder dig 100% nöjdhetsgaranti. Skulle du inte vara nöjd med ditt köp kan du inom 30 dagar returnera varan till oss och få pengarna tillbaka. Varan eller varorna ska vara i originalskick och oanvända. 

RETUR, BYTE OCH REKLAMATION

Bytes och returtiden är normalt 30 dygn från mottagandet av produkten.

Produkterna du vill byta eller returnera ska vara oanvända och i nyskick.

När vi mottagit dina returnerade inköp så återbetalar vi dina pengar.

Vi står för returavgiften samt för ersättningsprodukten när returen sker i enlighet med våra riktlinjer.
Returer eller produkter du vill byta måste returneras i originalförpackningen och i nyskick, eller åter säljbart skick. Om produkten exempelvis är smutsig, parfymerad eller missfärgad sker ej återbetalning.

Alla produkter omfattas av återbetalningsgarantin.

Observera att kundreturer oftast är långsammare än vanlig post – normal returtid är maximalt en arbetsvecka. Spara alltid originalkvittot tills vi har behandlat din retur.

Om det har gått mer än 10 dagar sedan du returnerat och du inte har återbetalningen, vänligen kontakta vår kundtjänst via mail info (at) alpaknitwear.se. Bifoga eller ta fram postens returkvitto.

INSTRUKTIONER FÖR BYTE

Du har rätt att byta din vara inom 30 dagar efter det att du mottagit din beställning. Alla etiketter måste dock sitta kvar på varan som dessutom ska vara i originalskick och oanvänd. Vi kan inte byta produkten som exempelvis är smutsig eller missfärgad.

Det är gratis att använda den medskickade retursedeln vid byte. Kryssa i byte på returblanketten och fyll tydligt i vad du vill byta till på returblanketten och klistra fast den förbetalda retursedeln ordentligt på paketet och lämna in det hos ditt ombud. Paket får inte postas direkt i brevlådan utan måste lämnas in hos ombud. Paket som postas direkt i brevlåda kommer inte fram och ersätts inte av Alpa. Spara ditt returkvitto med sändningsnummer som du får av ditt ombud när du lämnar in returpaketet. OBS, endast första bytet är gratis. Därefter tillkommer en fraktavgift på 49:-/byte om du vill göra ytterligare byten.

Om bytesvaran är slutsåld hanteras ordern som en retur.

Vid byte eller retur: Betala fakturan eller flytta fram förfallodatumet hos Klarna. Alpa ansvarar ej för förseningsavgifter på fakturor. Vi har 3-5 dagars hanteringstid på returer.

Tänk även på att det är du som kund som ansvarar för varans skick efter att du mottagit den från oss. Det är alltså du som kund som ansvarar för varan under returtransporten. Vi rekommenderar att du paketerar en eventuell retur väl så att varan inte skadas under transporten till oss.

INSTRUKTIONER FÖR RETUR

Du kan returnera dina inköp så returnerar vi sedan dina pengar. Du har rätt att returnera din vara inom 30 dagar efter det att du mottagit din beställning. Alla etiketter måste dock sitta kvar på varan som dessutom ska vara i originalskick och oanvänd. Om produkten exempelvis är smutsig, parfymerad eller missfärgad sker ej återbetalning

Använd den medskickade retursedeln för att få gratis retur. Kryssa i retur på returblanketten och fyll tydligt i varför du vill returnera köpet på returblanketten och klistra fast den förbetalda retursedeln ordentligt på paketet. Lämna sedan in det hos ditt ombud. Paket får inte postas direkt i brevlådan utan måste lämnas in hos ombud. Paket som postas direkt i brevlåda kommer inte fram och ersätts inte av Alpa. Spara ditt returkvitto med sändningsnummer som du får av ditt ombud när du lämnar in returpaketet. 

Vid byte eller retur: Betala fakturan eller flytta fram förfallodatumet hos Klarna. Alpa ansvarar ej för förseningsavgifter på fakturor. Vi har 3-5 dagars hanteringstid på returer.

Tänk även på att det är du som kund som ansvarar för varans skick efter att du mottagit den från oss. Det är alltså du som kund som ansvarar för varan under returtransporten. Vi rekommenderar att du paketerar en eventuell retur så väl att varan inte skadas under transporten till oss.

INSTRUKTIONER FÖR REKLAMATION

Du har enligt lag rätt att reklamera en vara som är felaktig. Har du ett plagg som har gått sönder, kontakta vår kundtjänst via e-post: info (at) alpaknitwear.se så byter vi din vara, eller så returnerar vi dina pengar.

BETALNINGSALTERNATIV

KLARNA FAKTURA
Fakturabetalning – Handla nu – betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. 14 dagars faktura är gratis, därefter kan du själv förlänga din faktura 10 dagar kostnadsfritt. Klarna erbjuder även flexibel delbetalning som du kan läsa om nedan.

KLARNA KONTO – Delbetala från 50 kr/mån!

BANKÖVERFÖRING – Direktöverföring från din bank.

KORTBETALNING – Givetvis går det att betala med kort.

RePack

Du hittar instruktioner för retur av RePack här!


”PÅ KÖPET PRODUKTER” VID RETUR

Om det vid beställning ingått ”på köpet produkter” eller en kostnadsfria gåvor, och kunden returnerar produkter så, att den ursprungliga kostnadsfria gåvan / ”på köpet produktens” villkor (till exempel lägsta beställningsbelopp) inte längre uppnås, kommer återstående ”på köpet produkter och/ eller kostnadsfria gåvors” pris att dras av på det returnerade beloppet. Kostnadsfria gåvor och/ eller ”på köpet produkter” återbetalas inte kontant när de returneras.

PROBLEMSITUATIONER

Om produkten har gått försvunnit eller skadats under transport eller på annat sätt inte motsvarar din beställning, måste du meddela oss inom 14 dagar. Om paketet är skadat i posten måste produkten omgående reklameras hos posten.

KUNDSERVICE

Kundservice anträffas bäst via mail på info (at) alpaknitwear.se. Vi svarar i regel på alla e-postmeddelanden inom en arbetsdag. 

Vid brådskande ärenden kan du kontakta kundtjänst på telefon 0704411690. (vardagar kl. 10-14)

FELAKTIGA PRODUKTER

Vi följer konsumentskyddslagen. Det primära tillvägagångssättet är att korrigera misstag gjorda av säljaren på säljarens bekostnad. Om en produkt inte kan repareras kommer en felfri produkt att levereras till kunden. Om motsvarande produkt inte längre kan levereras kommer en återbetalning att ske på summan av produkten vid köptillfället. Mängden rabatt fastställs i förhållande till felets omfattning.

BESTÄLLNING

Produkter beställs via webbshopen genom att flytta produkter till kundvagnen och betala innehållet i kundvagnen i kassaskedet. All kundinformation hanteras konfidentiellt. När du beställer från vår webbshop förmodas du bekanta dig med och godkänna de olika leveransvillkor vi har. Efter att din beställning gått igenom skickas en orderbekräftelse till din mail.

BETALNING

Vi använder oss av välkända och trygga betalningstjänster. Det är 100% säkert att handla hos oss. Du kan handla nu – betala efter leverans med Klarna Faktura, betala direkt, delbetala eller betala med PayPal.

INTEGRITETSPOLICY

Vi åtföljer kraven i den nya EU: s dataskyddsförordningen (GDPR) vid behandling av personuppgifter.

REGISTERHÅLLARE

AlpaFinlandia Oy
Vapaaherrantie 2
40100 JYVÄSKYLÄ
2472300-0 (F-skattnummer i Finland)
info(at)alpaknitwear.se

Alpa samlar in personlig information om hantering av kundrelationer och e-handelsorder. Kundrelationen är den rättsliga grunden för hantering av personuppgifter. Tillhandahållandet av vissa personuppgifter (namn, adress, telefonnummer) är en förutsättning för att kunna skicka och lägga en order.
Vi samlar också in personlig information för marknadsföring.
Din personliga data hanteras av:
• Alpafinlandias medarbetare.
• Vissa tredje parter om Alpafinlandia ber om det (till exempel samarbetspartners som webbutvecklare eller kontaktpersoner hos betallösningsleverantörer, vid transaktionsproblem osv) I dessa fall används inte personuppgifter av tredje part eller ges ut till utomstående.

Förutom i vår webbutik finns dina personliga uppgifter i följande tjänster för att förbättra kundupplevelsen och vår service:

– Mailtjänst genom vilken vi skickar meddelanden till våra inside-medlemmar (e-postlista) och i vissa fall även till våra kunder utanför vår lista (t.ex. vid återkallelse av produkter).

– Kundtjänstprogram för hantering av kundmeddelanden.

– Recensionsprogram för recensioner vi samlar in.

Vi samlar in följande data som användaren själv givit oss:

  • Namn
  • Adress, email och telefonnummer.
  • Beställnings- och returhistorik.
  • Eventuella misslyckade ordrar.
  • Betalningsinformation relaterade till ordern.
  • Dina kommentarer på webbplatsens artiklar.
  • Recensioner du har lämnat och dess texter.
  • Anmälan till e-postlistan samt vald lista.
  • Svar på olika enkäter (färgomröstningar osv).

COOKIES

Vi använder cookies på vår webbplats. Användning av cookies är avgörande för e-handelns funktionalitet. Cookies möjliggör till exempel användning av användarkonton samt kundvagnens funktionalitet. Vår webbplats, som vilken annan webbplats som helst, fungerar inte korrekt utan några cookies alls, men du kan stänga av dem eller ta bort dem från din webbläsare om du vill.

Vi använder cookies för att samla in följande information om våra användare:

  • Vilka av våra webbplatssidor du är inne på samt besökstid
  • E-handelstransaktioner (t.ex. vad du lägger i din kundvagn, vad du köper)
  • Information om vilken enhet du använder

Cookies ger information till Google och Facebook så att vi kan använda informationen genom att rikta in relevanta annonser hos dessa tjänster. På det sättet kan du till exempel få annonser för just den produkt du har tittat på på vår webbplats, eller lagt till den i din kundvagn. Obs! Datan ökar inte antalet annonser på de tjänster du använder.

Hur kan jag hantera eller radera mina data?

Du kan

– Granska personuppgifter som samlats in från dig.

– Redigera informationen.

– Begränsa tillgången till databehandling (till exempel förbjuda marknadsföring).

– Motsäga dig bearbetningen av data.

– Ångra ditt samtycke (till exempel kan du återkalla ditt samtycke till marknadsföring).

– Framföra klagomål till tillsynsmyndigheten.

Begäran om ovannämnda åtgärder skickas till info@alpaknitwear.se.

Observera att informationen bara kan raderas om vi inte har lagstadgade skyldigheter att fortsätta att behandla din personliga information.

Datalagring

Vi lagrar din information tills vidare. 

ANNAT

AlpaFinlandia Oy säljer produkter till vuxna privatpersoner i Finland och Sverige. Priserna är inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, leveransavgifter och villkor samt för felaktiga lagersaldon.